2.10.2013

Ketipinor, unet ja brun chocolat foncé

Nyt kun ei oo enää aikaisia kouluaamuja häiritsemässä mun unia niin totta kai jokin vielä inhottavampi riesa astuu kuvioihin: Painajaiset. Ihan järkyttävät sellaiset. Tiedän monien ihmisten kärsivän painajaisista stressin tai trauman takia, ja siksi mua ihmetyttää että miksi painajaiset hyökkäävät mun alitajunnasta just nyt kun mun elämä on tasapainoisempaa ja stressittömämpää kuin ikinä. Lähes kaikki lääkkeet, jopa tulehduskipu - ja allergialääkkeet aiheuttavat mulle outoja unia ennen nukkumaanmenoa otettaessa, ja monien lääkkeiden tuoteselosteissa mainitaankin asiasta. Etenkin Ketipinorin aloituksen oon alkanut näkemään tosi elävän tuntuisia unia ja muistamaan uneni paremmin. Se voi toki johtua siitä, että yöunieni laatu on parantunut huomattavasti.


Tän viikon aikana on kuitenkin tapahtunut jotain omituista. Nukahtaminen on ollut vaikeeta vaikka olisin ottanut iltalääkkeet jo kahdeksalta ja nuo kauhuelokuvanomaiset, raa'at ja väkivaltaiset painajaiset ovat tulleet mukaan kuvioihin. Ahdistaa aivan suunnattomasti mennä nukkumaan. Ketipinorin haittavaikutuksissa kyllä mainitaan oudot unet ja painajaiset, mutta ihmettelen, miksi ne olisivat alkaneet vasta kahden kuukauden kuluttua lääkityksen aloittamisesta. Oon viimeksi nostanut annosta 3 viikkoa sitten. En tiedä, onko neljän huonosti nukutun yön jälkeen vielä aihetta nostaa...
Onko kellään samanlaisia kokemuksia Ketipinoreista tai vastaavista antipsykooteista?

 
Tänään ei oikeastaan muuta tapahtunutkaan kuin että suoritin pikaisen uudistusoperaation hiuksilleni Cameleo Pro-Greenin värisävyllä 3.3 Dark chocolate brown. Tää oli ehdottomasti halvin kotivärjäykseni ikinä: Kuten pari postausta takaperin kerroin, äitini löysi Robin Hoodista kaksi pakettia viidellä eurolla. Aluksi uusi väripaketti tietysti epäilytti mua halvan hintansa ja sen vuoksi, etten ollut kyseisestä merkistä aikaisemmin kuullutkaan.

 
Lähtöpisteessä näytettiin siis tältä: Väri oli melko luonnollinen, mutta kyllä siitä tarkkaan katsottuna (ja etenkin tässä kuvassa) huomasi haalistuneisuuden. Oon viimeksi hiukseni värjännyt heinäkuussa, ja silloinkin melko huonolla menestyksellä: Garnierin Olia teki hiuksista kyllä ihanan tuntuiset, mutta väri ei tuntunut tarttuneen lähes lainkaan. Suosittelen, jos haluat _kevyesti_ sävyttävän tehohoidon hiuksillesi, mutta en värinvaihdokseen...
 
 
 
Järkyttäviä nää meikittömät kuvat haha :D Ja nyt pitkästä aikaa suoristettuani hiukset tajusin näyttäväni paljon kivemmalta kiharalla tukalla, en tajua mikä ongelma mulla on aikaisemmin ollut kiharoitani kohtaan! Kai se sitten niin on, että se luonnollinen sopii parhaiten. Vai mitä te ootte mieltä?

Mut kuitenkin, Cameleo Pro-Green oli todella riittoisaa pakkauksen pienestä koosta huolimatta johtuen varmaan sen hieman erilaisesta koostumuksesta: Kehite-emulsion ja väriaineen sekaan liuotettiin myös pieni tippa öljyä. Yksi paketti riitti juuri ja juuri, mutta laitoin varmuuden vuoksi toisenkin päähäni jotta väristä tulisi mahdollisimman tasainen. Pettynyt en ainakaan oo lopputulokseen, väristä tuli nimensä mukaan tosi suklainen vaikka kuvassa näyttääkin melkein mustalta :) Kestää taas vaan tottua näin tummaan tukkaan, tuntuu että näytän hirveän kalpealta. Ei muuta kun itseruskettavan ostoon!

With love, Meri

15 kommenttia:

  1. Rohkee oot ku omalla naamallas julkisesti kirjoitat sairaudestasi ja lääkityksestäsi :) Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on olennaisia osia mun elämää ja jospa siitä mitä kirjoitan olisi hyötyä jollekin muullekin :) Kiitos!

      Poista
  2. Löysin blogisi sattumalta ja jäin seurailemaan :)
    Mulla itssellänikin on Ketipinor käytössä, mutta vain tarvittavana (jos ahdistus menee pahaksi ja koen että en pääse eroon siitä) ja jos uni ei meinaa tulla. Mulle on määrätty kokokainen tabletti, orinkin sen aluksi, mutta huomasin että ei tosiaan sovi mulle, koska kun otin yhden tabletin niin nukuin helposti koko seuraavan päivän ja siltikin väsytti... Puolikkaalla olen kans huomannu sen, että väsyttää aivan sairaasti. Mä muutenkin pakoilen ahdistusta nukkumalla. Mutta ikinä en oo painajaisia lääkkeen takia nähny, enkä todentuntuisia. Välillä oon muistanu jotkut unet todella selvästi ja se on alkanut ahdistaa (joten tiedän tunteesi). Oon ollu tässä saikulla masennuksen takia ja nyt pitäis kokeilla taas työelämää :) Hirveesti haluan sulle tsemppiä toivottaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa että päätit jäädä seurailemaan :)
      Monellekaan ei ketipinor sovi samasta syystä ja itsekin nukun toisinaan 14h sen voimalla. Aamuisin ja päivisin on kuitenkin olo aina ihan normaali, ihan yhtä vaikeita mun aamuherätykset oli ilman lääkettä. Suurimmaksi osaksi ketipinor on ollut mulle oikea pelastava enkeli, sillä ennen lääkitystä en nukkunut kuin n. 5-6h yössä ja kyllähän nyt yöunien pituus ja laatu vaikuttaa niin henkiseen kuin fyysiseenkin hyvinvointiin... Mut sit taas viime yönä jätin valot päälle tarkoituksella etten pystyis nukahtamaan syvään uneen ja näkemään niitä painajaisia :/
      Oikein paljon tsemppiä sullekin sinne työelämään ja tulevaisuuteen! :) ♥

      Poista
  3. Oi, ihana löytää näin aito blogi, jossa kerrot avoimesti sairaudestas! : )

    Mulla oli kanssa vähän aikaa toi ketipinor ja mulla tuli painajaisia sen seurauksena - ihan kamalia ja raakoja. Ei niitä voi edes sanoin kuvailla. Mä otin sitä tarvittavana sekä illalla nukkumiseen, mutta se ei auttanut mua mitenkään, mikä on vähän outoa, koska kaikki muut mun tutuista, jotka käyttää sitä on nukkunut sen voimalla väh. 10 tuntia. Nyt mulla ei ole enää sitä lääkettä ja elämä parani huomattavasti, koska se väsymys ketipinorin jälkeen oli jotain ihan jäätävää. : D Se riippuu ihan ihmisestä, kannattaa vähän kattella että jos ne painajaiset ei jää pois niin sitte kannattaa jutella lääkärin kanssa. : )

    Mutta tykkään sun blogista ihan tosi paljon, paljon tsemppejä sulle! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että tykätään! :)
      Juttelin tänään lääkärin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että ei ne painajaiset lääkkeestä johdu kun ei niitä muillakaan hänen ketipinoria käyttäneillä potilailla ole ollut. "Oudot unet ja painajaiset" kyllä mainitaan ketipinorin yleisissä haittavaikutuksissa ja hyvä jos joku muukin on todennut saman ettei mun tarvii muualta lähteä ettimään syytä niille. Katselen nyt viikonlopun yli että jatkuvatko painajaiset ja onko syytä vaihtaa lääkettä :) Itselleni se ei onneksi mitään ihan hirveetä väsymystä oo aiheuttanut, pientä passiivisuutta oon vaan havainnut :p

      Kiitos paljon sulle ! ♥

      Poista
  4. Mulla aiheutti ketipinor ainaki tosi paljon painajaisia, niitä tuli moniaki yhteen yöhön ja ne oli tosi ahdistavia ja todentuntusia, ihan ku olisin ollu hereillä ja mukana niissä koko ajan ja monesti yössä niihin heräsin ja niin loppu painajaiset ku keitipinor vaihdettiin. Just niinku edellinen kommentoijaki kerto. :) Mun elämä parani huomattavasti ku jätin lääkkeet pois, vaikka seurannassa sitä joutuu silti käymään. Mutta elämänlaatu muuttu kyllä radikaalisti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ketipinor tuntuu olevan nykyään "muotilääke" jota määrätään vähän joka vaivaan. Ei siis ihme että surimmalle osalle ketkä on kertonu sitä kokeilleensa se ei oo sopinu. Itelleni sopii ihmeen hyvin kun yöunien laatu ja unirytmi pysyy niitten avulla kohillaan, eikä herätessä/päivälläkään olo ole tokkurainen tai yliväsynyt :) Tää painajaisprobleema on nyt ainut mikä on ketipinorin kanssa askarruttanu. Nyt niitä ei oo tullut pariin-kolmeen yöhön joten luulen että lääkitystä jatketaan toistaiseksi. Saattaa olla että sitten jossain vaiheessa jotuu ton painajaisten takia pois vaihtamaan.

      Poista
  5. Hei!
    Löysin blogisi, kun etsin tietoa ja muiden kokemuksia tuosta kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, joka itselläni havaittiin keväällä... :( Toi sun alkoholista kieltäytyminen on kyllä hieno juttu, siitä mullekin on sanottu et ei kannattais ottaa yhtään. Koitin keväällä lamotrigiiniä kans, mut mulle se ei sopinut ollenkaan ja lääkitys keskeytettiin. Nyt etsitään psykiatrinkaa mulle sopivaa hoitomuotoa ja lääkkeitä. Pelkään toisaalta et miten ne lääkkeet vaikuttaa ja saanko mä sekavan elämäntilanteen kuntoon. On hienoa, että uskallat kertoa siitä kaikille. Mua ainakin auttaa, kun lukee et muillekin on käynyt sama kuin mulle ja selvinny siitä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä onkin todella tärkeää lukea ja kuulla myös muiden kokemuksia eikä pelkkää tiukkaa faktaa ja terveyssivustojen oireluetteloita. Sen takia tästä blogissani kirjoitankin :)
      Alkoholi pahentaa kaksisuuntaisen oireita siinä missä minkä tahansa muunkin mielenterveyden häiriön. Sen takia kieltäydyn siitä vaikka tiedän hyvinkin että voisin jättää lääkkeet ottamatta iltana, jona aikoisin juoda. Haluan nyt todella keskittyä saamaan elämäntilanteeni kuntoon, ja etenkin kun lääkitys on vasta niin alkuvaiheessa niin en usko että kannattaa käydä sen kanssa leikkimään :)
      Omassanikin päässä pyöri hurjasti kysymyksiä ennen lääkityksen aloittamista, mietin lähinnä että muuttuisinko ihmisenä jollain tapaa, tulisiko musta vaikka ihan eri ihminen :D Tosi hienoa jos siitä on jollekin apua, että jaan täällä kokemuksiani. Tsemppiä sulle tosi paljon! ♥

      Poista
    2. Kiitoksia ja tsemppiä sinnekkin. Sulla on hyvä asenne. Toivottavasti saat elämäntilanteesi kuntoon!. :)

      Poista
  6. Vitsi, näytät ihan mun yheltä tutulta. :D oot tosi kaunis! :)



    http://backmanjulia.blogspot.fi

    VastaaPoista
  7. Heips,

    Huomasin tässä ohi mennen blogisi ja ihanaa nähdä kuinka oot uskaltanut avoimesti puhua biposta :) ketipinor aiheutti mulle ainakin älyttömästi painajaisia,ahdistusta ja jatkuvaa uneliaisuutta niinku moni muukin on sulle tainnut kommentoida.. Itse jouduin lopettamaan sen juuri tuon kaiken takia. Lito on mun tän hetken lemppari noista lääkkeistä. Toki ne verikokeissa ramppaamiset on ahdistavia,mutta jos muistaa syödä lääkkeet oikein niin on kyllä suht normaalia eikä väsytäkään onneksi:) tsemppiä elämääsi!

    xoxo,Anna

    ijustwannashop.blogspot.com

    VastaaPoista